Du skapar avvikelser när något hindrar dig att göra ditt jobb, eller för att berätta om arbetsmiljöproblem. Det blir ännu tydligare om du skickar med ett foto. När fotot är hos kundtjänst kan de ta ditt parti när kunden ringer.
På din jobbtelefon, starta appen EDP Foto (som kan laddas ner från Google Play Store).
Tryck Ta foto och fotografera.
Tryck Ta foto igen, om du vill ta flera bilder.
I EDP Mobile, skapa en avvikelse. Ex: Överfullt
Tryck på pennan.
Välj Koppla foto.
En popup med QR-kod visas.
På din jobbtelefon, tryck Skanna QR-kod.
Peka kameran mot QR-koden, så att den skannas.
I EDP Mobile, tryck Ok.
Du kan se att det blivit rätt genom att avvikelsens adress nu syns i telefonen.
Tryck på Ladda upp.
Du är klar. Telefonen laddar nu upp fotot till servern.
Tryck på Meny > Historik.
Uppladdad - Fotot har laddats upp till servern.
Laddar upp - Uppladdning kommer ske så fort som möjligt. Om det fastnar här, undersök:
Är telefonen i flight mode?
Har telefonen slut på surf?
Fel - Det har inte gått att ladda upp.
I EDP Mobile Admins inställningar för Foto finns ett fält som heter Skrivnyckel. Är koden rätt?
När du skannar QR-kod kan du få felmeddelande:
Felaktig QR-kod
Kanske har du lagt en avvikelse på en order som skapats från en anläggning. Då saknar ordern tjänstnummer. Då går det inte att lägga till ett foto.
Den QR-koden har redan använts. Skanna en annan.
När du använt en QR-kod kan du inte skanna den igen. Det går att ladda upp flera bilder på samma QR-kod, men inte en och en. Vill du ladda upp flera bilder måste du ta alla på en gång och ladda upp dem samtidigt.
Innan fotot skickas iväg stämplas det med datum och tid. Då ser alla som tittar på fotot när det är taget.