När man tidigare jobbat med papperslistor och börjar använda EDP Mobile 2 kan man undra om det verkligen är motiverat att spara bilens koordinater och sprida dem så att andra kan se.
Svaret är både ja och nej och ni kan konfigurera programmet för att hitta en balans mellan att få saker gjort och minska känslan av övervakning.
Systemet mäter inte var föraren är. Det mäter var bilen är. När föraren loggar in med sitt personliga användarnamn blir det nästan samma sak. Men det finns alternativ.
Personliga användarnamn. Ex Anders Andersson
Kryptiska användarnamn. Ex: Förare01
Gemensamma användarnamn. Ex: Hushållsförare
Personliga användarnamn gör det enklare att följa upp arbetsmiljörproblem som en inloggad förare rapporterat genom avvikelse.
Gemensamma användarnamn erbjuder högst grad av anonymitet. Men det blir svårare för en vikarie på kontoret att hitta telefonnumret till den som kör Bil_04. När man planerat ut en akut order brukar man vilja ringa.
Arbetsledaren och de bilar du samarbetar med kan se se var din bil är och var jobb gjorts.
Om ditt fordon hamnar i diket en halkig vinterdag kan det vara tryggt att veta att arbetsledaren kan se var fordonet är. Du behöver inte vänta tills arbetsdagens slut innan någon börjar leta. Om de andras körlistor ligger kring 9 % och din är på 1 % kan arbetsledaren börja ana oråd redan vid första kaffet.
Det behöver inte vara så dramatiskt som en olycka. Förseningar kan bero på vad som helst. Transparensen gör det möjligt att tillsammans hinna med allt som ska göras varje dag.
Arbetsledaren kan se hur långt du kommit på din körlista.
Systemet sparar tid och plats för varje viktig händelse. Att bilen rör sig räknas inte som viktigt nog att sparas. Men varje gång du tömmer en behållare sparas det. Den informationen kan användas för att justera körordningen så att en vikarie kan köra rutten i en bra ordning.
Tid och plats för avvikelse används när en kund ringer in och säger att deras kärl ej tömts. Kundtjänst kan då svara att bilen varit där kl 07:53 och att föraren skapat en avvikelse som säger Kärl ej utställt. Med rätt information kan kundtjänst stå upp för förarens perspektiv.
Arbetsledare och kundtjänst kan se när dina uppdrag blev klara.